Fri frakt till butik
Betala med Klarna
Möbler och inredning sedan 1946
Stalands, logotyp

Köpvillkor

Nedan finner du våra fullständiga köpvillkor med information om allt från betalning till leverans, ångerrätt, reklamationer och cookies.

För att få svar på våra vanligaste frågor har vi också en sida med FAQ samt kortare texter om våra leveransalternativ och direktlänk till vårt reklamationsformulär.

ALLMÄNNA VILLKOR

Här får du information om vilka regler som gäller när du som konsument handlar i vår webbutik på www.stalands.se.

1. Allmänt

Dessa köpvillkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kunden”) beställer varor i vår webbutik på www.stalands.se (”Webbutiken”). Vi tar inte emot beställningar via telefon eller e‑post.

Villkoren gäller inte näringsidkares köp. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

Avtal om köp (”Avtalet”) ingås mellan Kunden och Stalands Möbler AB, org. nr. 556244‑8356. Bindande avtal uppkommer när Stalands Möbler AB bekräftat din beställning i en orderbekräftelse som skickats till din e‑postadress.

Bolagsuppgifter & kontakt

Stalands Möbler AB
Månskärsvägen 10 C, 141 75 Kungens Kurva
Org. nr: 556244‑8356
E‑post: info@stalands.se
Kundservice (webbutiken): 08‑702 78 28 (vardagar 09–16) – vi besvarar ärenden inom 48 timmar helgfria vardagar.
Reklamationer (webbutiken): info@stalands.se

För att beställa i webbutiken måste du ha fyllt 18 år.

Information på webbplatsen

Vi strävar efter korrekta uppgifter. Vid uppenbara fel (t.ex. tydligt felaktigt pris) förbehåller vi oss rätten att korrigera eller häva beställningen efter kontakt med dig. Om du inte accepterar korrigeringen återbetalar vi omgående erlagt belopp.

Observera att färgåtergivning i bilder kan avvika från varans faktiska färg beroende på bildskärmsinställningar.

Allt innehåll på www.stalands.se tillhör Stalands Möbler AB eller dess licensgivare och skyddas av immaterialrätt.

2. Beställning och avtal

För att handla måste du acceptera dessa Villkor. Genom att slutföra köpet samtycker du även till vår behandling av personuppgifter och användning av cookies enligt Integritetspolicyn.

Beställningen är förenad med betalningsskyldighet. Köpknappen i kassan är märkt så att det tydligt framgår (t.ex. ”Betala nu”).

När du skickat beställningen och betalningen godkänts skickas en orderbekräftelse till den e‑postadress du angav. Läs igenom bekräftelsen och kontakta kundservice snarast om något är fel.

3. Priser, avgifter och betalning

Priser anges i SEK inklusive moms. Eventuell fraktkostnad visas i kassan. Rek.pris avser leverantörens rekommenderade pris.

Vi behåller äganderätten till varorna tills full betalning erlagts.

Betalningsalternativ:

Kort (3D‑Secure), VId betalning med Swish, Direktbank, Google pay eller Apple pay så dras pengarna direkt vi köpet. 

 Klarna Faktura och Klarna Delbetalning. Så betalas varan först vid mottagandet av hela ordern

Vid faktura/delbetalning kan Klarna göra kreditupplysning. 

Kortköp medför normalt ingen kreditupplysning. Villkor för delbetalning och faktura hittar du på Klarna’s hemsida https://www.klarna.com/se/villkor/.

För delbetalning så kan du läsa mera här på denna SEKKI-blankett

4. Leverans, frakt och transport

Hämta själv Kungens Kurva, Centrallagret (0 kr)

  • Öppet 7 dagar i veckan
  • Vi meddelar dig via telefon, sms eller mejl när dina varor finns klara för avhämtning.
  • Adress: Månskärsvägen 10 C 141 75 Kungens Kurva
  • Om en annan person (ombud) ska hämta försändelsen behöver ombudet visa upp BÅDAS GILTIGA LEGITIMATIONER samt ORDERBEKRÄFTELSEN. 


Hämta själv Åsögatan - endast för webborder (0 kr)

  • Vi skickar din beställning från vårt centrallager till varuutlämingen på Åsögatan.
  • Vi meddelar dig via telefon, sms eller mejl när dina varor finns klara för avhämtning.
  • Om en annan person (ombud) ska hämta försändelsen behöver ombudet visa upp BÅDAS GILTIGA LEGITIMATIONER samt ORDERBEKRÄFTELSEN.
  • Beräknad leveranstid för lagervaror är 2–10 helgfria vardagar. För öppettider samt adress >>

Hämta själv Sollentuna - endast för webborder (0 kr)

  • Vi skickar din beställning från vårt centrallager till varuutlämingen i Sollentuna.
  • Vi meddelar dig via telefon, sms eller mail när dina varor finns klara för avhämtning.
  • Beräknad leveranstid för lagervaror är 2-10 helgfria vardagar. För öppettider samt adress >>
  • Om en annan person (ombud) ska hämta försändelsen behöver ombudet visa upp BÅDAS GILTIGA LEGITIMATIONER samt ORDERBEKRÄFTELSEN.


Postpaket (99 kr)

  • Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg)
  • Skickas som paket/brev med DHL och kan hämtas på närmaste ombud
  • Du får en avisering via SMS eller som avi när paketet finns redo för avhämtning
  • Tjänsten kan endast utnyttjas vid köp på stalands.se

 

Hemleverans inom Stor-Stockholm, helgfri vardag 17–21 (690 kr)

  • Hemleverans helgfri vardag mellan kl. 17-21
  • Gäller lagervaror
  • Leveransen sker av en man, vilket innebär att du själv måste hjälpa till att bära.
  • Chauffören hjälper till att bära innanför din ytterdörr
  • Ingen montering eller avemballering ingår
  • Vi kontaktar dig inom 1–3 arbetsdagar för bokning av leverans

 

Hemleverans inom Stor-Stockholm, helgfri vardag 8–17 (690 kr)

  • Hemleverans helgfri vardag mellan kl. 8-17
  • Inbärning av två man innanför din ytterdörr
  • Ingen montering eller avemballering ingår
  • Vi tar kontakt med dig via e-post, sms eller telefon och bokar tid för leverans

 

Hemleverans inom Stor-Stockholm, helgfri vardag 9-17 (1090 kr) Vårt bekvämaste leveranssätt!

  • Hemleverans helgfri vardag kl. 9-17
  • Inbärning av två man
  • Uppackning, avemballering samt återvinning av emballage
  • Montering ingår på soffor, sängar, matbord samt vissa fåtöljer och stolar (montering av utemöbler, hyllor och våningssängar ingår ej )
  • Vi tar kontakt med dig via e-post, sms eller telefon och bokar tid för leverans

 


Hemleverans övriga Sverige, helgfri vardag 9–17 (690 kr)

  • Hemleverans helgfri vardag 9–17
  • Leveransen sker av en man till port eller tomtgräns (förutsatt att lastbil kan ta sig dit)
  • Ingen montering eller avemballering ingår
  • Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit
  • På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att transportören kontaktar dig.
  • Vissa skrymmande produkter kan levereras på lastpall och dessa tas ej med tillbaka av DHL

 


Hemleverans i Stockholms mellersta skärgård (2990 kr)

  • Leverans helgfri vardag
  • Leverans sker med fraktbåt fram till brygga, klippa eller strand förutsatt att båten kan ta sig dit.
  • Ingen montering eller avemballering ingår. Hjälp med inbärning kan köpas till för 850 kr (får max ta 30 minuter) Kontakta kundservice efter köp för att lägga till detta val.
  • Vi tar kontakt med dig via e-post, sms eller telefon och bokar tid för leverans. 

 

 

Leveranstid framgår av orderbekräftelsen. Lagervaror 2–10 vardagar. Varor som tillverkas enligt dina anvisningar/personlig prägel 2–10 veckor.

Bindande leveranstid: Tiden på ordererkänandet är bindande för oss. Vid flera varor i samma order skickas varorna normalt samlat: OBS! den längsta tiden gäller om inte annat avtalas.

Försening: Vi informerar skyndsamt om eventuella förseningar, med orsak och ny beräknad tid. Rättigheter enligt konsumentköplagen (2022:260) gäller vid en försening (fullgörelse, hålla inne betalning, skadestånd, hävning vid väsentlig försening).

Outlösta försändelser / ej mottaget gods

Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Försändelsen ligger hos DHL servicepoint i 7 dagar  innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt instruktionerna för en retur.

Om försändelsen returneras p.g.a. att du inte hämtat ut eller kunnat ta emot varan, eller lämnat fel kontaktuppgifter, tar vi ut en avgift som motsvarar våra faktiska kostnader (frakt tur/retur, hantering, lager). Riktvärden: brev/paket 300 kr; lastpall/större paket 800 kr (inkl. moms).

5. Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt enligt lag. Fristen räknas från den dag du/ombud tar emot varan; vid flera varor/delar från den sista.

Undantag

Ångerrätten inte gäller för varor som tillverkas enligt dina anvisningar eller får tydlig personlig prägel. (T.ex. med egen inskickat tyg till leverantören för soffan.) Varor som av hälso-/hygienskäl inte lämpligen kan återlämnas och där förseglingen brutits (t.ex. sängkläder, kuddar, madrasser) – ångerrätt gäller om obruten förpackning. Att en vara är en ”beställningsvara” innebär inte i sig att ångerrätten saknas om det är en standardprodukt.

Så ångrar du

Meddela oss inom 14 dagar e‑post, telefon eller post och ange kontaktuppgifter samt ordernummer/varans namn. För snabbast hjälp rekomenderar vi e-post eller telefon. Standardblankett från Konsumentverket kan användas som du hittar här.

E‑post: info@stalands.se | Telefon: 08‑702 78 28 | Post: Stalands Möbler AB,
Att: Webbutiken, Månskärsvägen 10 C, 141 75 Kungens Kurva.

Retur

Skicka tillbaka varan inom 14 dagar från ångermeddelandet. Paketera väl, helst i originalemballage. Kontakta oss om du behöver hjälp att boka returfrakt.

Returadress (ånger): Stalands Möbler AB, Centrallager, Månskärsvägen 10 C, 141 75 Kungens Kurva.

Returfrakt (betalas av konsumenten)

Riktvärden för skrymmande retur (inkl. moms): 0–0,5 m³: 450 kr; 0,5–1,0 m³: 900 kr; 1,0–2,0 m³: 1 800 kr; >2,0 m³: 2 700 kr.

Återbetalning

Vi återbetalar varuvärde och standardfrakt inom 14 dagar från ångermeddelandet och återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen. Vi kan avvakta tills vi fått varan eller bevis på avsänd retur. 

När ångerrätten utövats – förbehåller vi oss rätten att kräva ersättning för en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningsavdraget dras av på återbetalningen.

6. Reklamationer

Transportskador 

Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Stalands Möbler eller som på annat sätt uppvisar fel.

Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan.

Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter felet upptäckts anses alltid som skälig tid för anmälan.

Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice innan du skickar din produkt i retur till oss. Av kundservice kommer du få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå vidare. I vissa fall kan du själv behöva lägga ut pengar för att skicka tillbaka varan till oss. Godkänns reklamationen så ersätter vi dig naturligtvis för returfrakten också. I många fall kan vi godkänna reklamationer genom att få se bilder eller filmer som skickas via e-post, men alla problem är inte uppenbara på det viset. Om vi inte kan komma fram till att det handlar om en reklamation har vi rätt att undersöka varan och du ska då själv skicka tillbaka den. Skada på varan på grund av felaktig hantering / felaktig hantering täcks inte av reklamation.

Vid köp genom företag har köparen 1 års reklamationsrätt.

Så här anmäler du transportskador

Transportskador ska i den utsträckning det går noteras på fraktsedel i samband med att varan kvitteras. Kontakta oss omedelbart om emballage och/eller varan är skadad på följande e-postadress: webbutiken@stalands.se

Observera att en notering av yttre skada är en fördel om de noteras på fraktbolagets fraktsedel i samband med att leverans och kvittens sker. Be chauffören att även göra en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Var noga med att spara fraktsedlar och ha dem tillgängliga vid skadeanmälan. För att kunna hantera ditt ärende så snabbt som möjligt behöver du lämna ditt service- eller ordernummer. 

Du får inte använda den skadade produkten och var noga med att behålla originalemballage.

Vi ser gärna att du kompletterar din skadeanmälan med fotografier för att vi på ett bättre sätt ska kunna hjälpa dig.

Reklamation

Om det är fel på varan har du som konsument rätt att reklamera varan inom 3 år från det att du tog emot varan (reklamationsfrist) i enlighet med konsumentköplagens(1990:932) regler. Gäller ursprungliga fel och inte slitage eller handhavande fel.

Så här reklamerar du

Om det är fel på varan ska du meddela oss om vilket fel det är på varan (reklamation) inom skälig tid efter det att du märkte felet eller borde ha märkt felet. Ett meddelande som lämnas inom två månader efter det att du upptäckte felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Ange varans namn samt service- eller ordernummer. För att underlätta reklamationshanteringen bifoga kvitto och detaljerade bilder samt bilder på varan i helbild som visar eventuella fel eller skador. Kontakta oss alltid vid skador eller reklamationer. Bilder skickas med e-post till webbutiken@stalands.se

Reklamationen lämnas till oss antingen via e-post, eller brev med posten. Ange namn och adressuppgifter samt e-postadress där vi kan nå dig. E-postadress: webbutiken@stalands.se Postadress: Stalands Möbler AB, Interiörbutiken Webb, Månskärsvägen 10, 141 75 Kungens Kurva.

Våra rutiner vid reklamationer

När vi tagit emot din reklamation skapas ett reklamationsärende. Ärendet påbörjas omgående.

Om vi bedömer att varan är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen kommer reklamationen att godkännas av oss, vilket leder till att vi väljer att antingen leverera en ny vara eller reparera varan alternativt utbetalar en ersättning om inte något av dessa alternativ är möjliga. Om vi bedömer att varan inte är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen avslår vi reklamationen.

Kontakta alltid webbutiken för närmare detaljer om hur du ska gå tillväga innan du returnerar den felaktiga varan till oss. Vi ersätter dig alltid för nödvändiga fraktkostnader för transport av den reklamerade varan till oss förutsatt att det är en godkänd reklamation.

Om vi ska leverera en ny vara till dig står vi för fraktkostnaden av den nya varan till dig.

Återbetalning

Vi återbetalar varuvärde och standardfrakt inom 14 dagar från godkänd reklamation om så är fallet och återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen.

7. Garantier

Eventuella garantier framgår av produktinformationen.

8. Tvist utanför domstol

Du kan vända dig till ARN för att få ärendet prövat.
Vi följer ARN:s beslut. 

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
www.arn.se

9. Force majeure

Extraordinära händelser utanför vår kontroll kan befria från ansvar. Varar händelsen mer än 5 dagar kan avtalet frånträdas av båda parter utan ersättningsskyldighet. Denna klausul inskränker inte dina rättigheter enligt konsumentköplagen.

10. Tillämplig lag

Svensk lag. Tvist avgörs av svensk domstol.

11. Integritetspolicy och cookies

Vi behandlar personuppgifter enligt (EU) 2016/679 (GDPR). Stalands Möbler AB är personuppgiftsansvarig. För icke nödvändiga cookies inhämtas samtycke via cookie‑banner; lika enkelt att acceptera som att neka; val kan ändras via ”Cookie‑inställningar”.

Senast uppdaterad: 2025-09-26

11. INTEGRITETSPOLICY OCH ANVÄNDNINGEN AV COOKIES

Personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) EU 2016/279.

Stalands Möbler, Interiörbutiken och Duxiana värnar om dina personuppgifter och vi lägger därför stor vikt vid att skydda din integritet. Genom att använda vår webbplats eller handlar i våra butiker, godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med denna integritetspolicy.

Stalands Möbler AB, Månskärsvägen 10 C, 141 75 Kungens Kurva, org. nr.556244-8356, ansvarar för de personuppgifter som du lämnar till oss på www.stalands.se eller i butik.  

Vad är personuppgifter?
Personuppgifter är information om en identifierad eller identifierbar fysisk person. Det kan exempelvis vara namn, personnummer, e-postadress, adress, ip-adress eller foton.

Vilka personuppgifter samlar vi in?
När du handlar på stalands.se eller i någon av våra butiker lämnar du personuppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Uppgifterna behövs för att vi skall kunna fullgöra vårt avtal med dig och leverera dina varor. 

I de fall fakturabetalning eller delbetalning används, kommer även personnummer att samlas in.

Vi samlar även in hur våra besökare som använder stalands.se och användarna upplever informationen, via din IP-adress, information om dina webbläsarinställningar och hur ditt operativsystem använder sidorna. Denna information behandlas med stöd av intresseavvägning och används för statistik och för att utveckla webbplatsens innehåll och funktioner. 

Syfte med behandling av personuppgifter
Den information vi samlar in från dig kan användas för något av följande ändamål:

* Fullgöra avtal
För att vi ska kunna producera och leverera den vara som du köpt av oss. Vi behöver även spara dina personuppgifter för betalning, reklamation, garantiärenden och legala krav. 

* Förbättra och optimera vår webbsida
Vi strävar ständigt efter att förbättra webbplatsen baserat på dina uppgifter och synpunkter. Med hjälp av den information som vi samlar in kan vi analysera användningen och utveckla vår webbplats. 

* Kundkommunikation
Den e-postadress och det mobiltelefonnummer du anger kan användas för att skicka information och uppdateringar om din order, produktnyheter, erbjudanden och övrig marknadsföring.

Mottagare av personuppgifterna
Vi säljer inte eller på annat sätt överför din personliga information till tredje part. Undantag är betrodda leverantörer som hjälper oss att hantera webbplatsen, driva vår verksamhet samt leverera de varor du beställt. Med dessa parter finns biträdesavtal som reglerar hur personuppgifterna får användas och hur de ska skyddas.

Vi kan också dela din personliga information där vi finner det nödvändigt för att följa lagstadgade krav eller skydda våra eller andras rättigheter, egendom eller säkerhet.

Anonymiserad information som samlas in från webbplatsen om besökare får emellertid lämnas till tredje part för marknadsföring, statistik eller annan användning.

Om dina personuppgifter kommer delges med andra mottagare än de som anges i denna integritetspolicy, kommer vi att ge dig information om detta när vi samlar in dina personuppgifter och du ger oss ditt samtycke.

Cookies
Cookies är små filer som vår webbplats sparar i webbläsaren och som gör att webbplatsen känner igen din webbläsare och kan hämta och komma ihåg viss information. 

Vi använder cookies för att utföra vissa viktiga funktioner och förbättra användarupplevelsen i vår webbutik samt sammanställa statistik om trafik och kommunikation på webbplatsen. 

Cookies används också för kommunikationsändamål för att förbättra vår kundkommunikation samt att mäta webbplatsen. Cookies berättar om vad webbplatsens användare har besökt, hjälper oss att möta och rikta vår reklam - och marknadsaktiviteter samt sökresultat via internet-sökmotorer och ge oss information om våra användare så att vi kan utveckla våra onlinetjänster.

Om du har aktiverat cookies i din webbläsare kan din cookieinformation användas för att förbättra vår kommunikation med dig via e-post, nyhetsbrev och så vidare.

Du kan också välja att stänga av cookies i din webbläsare och / eller radera lagrade cookies i din webbläsare. Observera att blockering av cookies kan påverka platsens funktionalitet.

Hur länge behåller vi din personliga information
Vi sparar endast dina personuppgifter så länge det är relevant för det syfte som det ursprungligen samlades in för. Vi betraktar dig som aktiv kund upp till 36 månader från ditt senaste köptillfälle. Efter denna tid sparas endast uppgifter om dig utifrån legala krav som till exempel bokföringslag eller skattelagstiftning.

Dina personliga rättigheter
Du har rätt att begära ett utdrag om vilka personuppgifter vi har om dig genom att skriftligen begära ett registerutdrag. Detta kan göras kostnadsfritt en gång om året. 

Du har också rätt att begära att felaktiga uppgifter om dig ska rättas, liksom möjligheten att begära att vi tar bort din personliga information.

Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter och att förbjuda användningen av din personliga information för direkt marknadsföring. Vi är då skyldiga att upphöra med behandlingen utom i de fall där legala krav finns.

För att lämna in en förfrågan, vänligen kontakta oss för mer information.

Du har rätt att lämna eventuella klagomål på vår behandling av dina personuppgifter till den nationella tillsynsmyndigheten.

Ändringar i denna integritetspolicy
Stalands Möbler förbehåller sig rätten att uppdatera eller ändra denna policy när som helst och du bör regelbundet besöka denna webbplats för att få den senaste versionen.

Policy uppdaterades senast: 2025-09-18.

Hur kontaktar du oss?
Om du har några frågor angående denna integritetspolicy, vår behandling av personuppgifter eller vill kontakta oss angående dina personuppgifter, hör av dig till oss på: .           

 

 

 

Fastställda av Stalands Möbler AB 2025-09-29

Välkommen till Stalands!

Din personliga destination för inredning och möbler. Vi är ett familjeägt företag grundat 1946 och har sedan dess haft Stockholms förtroende att skapa drömhem med en inredning som tål att ärvas av generationer. Hos oss hittar du kvalitetsdesign för alla stilar och plånböcker. I våra stora fysiska butiker kan du provsitta och känna, vi löser allt krångel med hemleverans, montering och emballage. Genom vår hemsida erbjuder vi trygga leveranser till hela Sverige. Oavsett vart du önskar handla så erbjuder vi personlig och trygg service som underlättar din vardag.

Få erbjudanden, inspiration och tips direkt till din e-post! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev genom att fylla i din e-postadress.